Monday, August 29, 2011

Manchester United vs Arsenal 8-2 Goals & Highlights 28-8-2011

Friday, August 26, 2011

Ucapan Khas Salam Aidilfitri & Kemerdekaan 2011 Daripada Naib Canselor UNITEN!!!

Wednesday, August 24, 2011

Audi R8 V10 vs Nissan GT-R (english subtitled)

Peugeot 206 Commercial

Ferrari 458 Spider

Sunday, August 21, 2011

eLVa @Cappuccino

China Dolls Oh-Oh-Oh

Friday, August 19, 2011

Star in a Reasonably Priced Car: Rowan Atkinson - Top Gear - BBC Two

Thursday, August 18, 2011

Top Gear - Hot Hatch 2011





Doris Day - Que Sera Sera !!!


Doris Day - Que Sera Sera

When I was just a little girl
I asked my mother what will I be
Will I be pretty will I be rich
Here's what she said to me

Que Sera Sera
Whatever will be will be
The future's not ours to see
Que Sera Sera
What will be will be

When I grew up and fell in love
I asked my sweetheart what lies ahead
Will we have rainbows day after day
Here's what my sweetheart said

Que Sera Sera
Whatever will be will be
The future's not ours to see
Que Sera Sera
What will be will be

Now I have children of my own
They ask their mother what will I be
Will I be handsome will I be rich
I tell them tenderly

Que Sera Sera
Whatever will be will be
The future's not ours to see
Que Sera Sera
What will be will be
Que Sera Sera

Tuesday, August 16, 2011

Peugeot 2010 - Motion & Emotion

Monday, August 15, 2011

"My Immortal" Piano Tutorial !!!

"My Immortal" Piano Tutorial

Part 1

Part 2

Sunday, August 14, 2011

KEPELBAGAIAN MAKANAN DI MALAYSIA !!!






‘Kepelbagaian’ merupakan perkataan utama apabila kita memperbincangkan tradisi makanan Malaysia. Di dalam perbincangan ini saya akan membawa anda sekelian melalui serambi gastronomi pelbagai kaum di Malaysia: Melayu, India dan China. Kita mulakan dengan pembudayaan makanan Melayu.



Dari segi sejarah, kaum Melayu ini mempunyai elemen-elemen dan usul asal dari Sumatra, Jawa, Thailand, Sulawesi dan juga Polinisia. Dengan pengaruh-pengaruh negara tersebut tidak hairanlah jika masakan Melayu mempamerkan sedikit sebanyak kualiti kulinari dari negara-negara tersebut.

Di Selangor, kaum Melayu dahulu kala merupakan pahlawan Bugis dari Sulawesi dan bagi orang Melayu Negeri Sembilan, menamakan diri mereka sebagai Minangkabau dari Sumatra. Kita beralih ke Utara: Pahang, Perak, Pulau Pinang dan Perlis di mana pengaruh Acheh, Bugis dan Siam amat ketara. Pada abad ke 16, kaum Acheh mempunyai seorang ketua yang dikenali sebagai Mahkota Alam atau Iskandar Muda.

Beliau juga dikatakan mempunyai pengaruh besar ke atas negeri Pahang, Kedah dan Perak. Bagi negeri Kelantan, Kedah dan sebahagian negeri Terengganu pula dipengaruhi oleh Thailand atau Siam. Ini dapat dilihat dari segi penyediaan makanan dan dialek percakapan mereka: ala Siam.

Kita ke selatan iaitu ke Johor. Di sini terdapat beberapa penempatan kaum Jawa dan Bugis. Pada tahun 1639, di dalam perjanjian antara Johor dan Belanda, kerajaan Johor bersetuju untuk membantu menakluki Negeri Melaka dengan pertolongan pahlawan Bugis bernama Daeng Prani. Sebagai balasan terima kasih dengan kejayaan cemerlang ini, Daeng Prani dilantik sebagai Yam Tuan Muda Johor.



Sekarang kita ke Negeri Melaka untuk mengikuti perkembangan sejarah kaum Cina. Pengaruh dari negeri China ini telah mula menular pada abad ke-15. Ianya bermula dengan lawatan Laksamana China Yin Ching dan Cheng Ho. Mereka singgah di Melaka dalam perjalanan ke Barat. Admiral Cheng turut membawa bersamanya adat resam dan budaya kaum Cina.

Sultan Mahmud sungguh tertarik dengan kebudayaan Cina, lebih-lebih lagi apabila mengetahui mereka telah lama mengamalkan ajaran Islam. Perkahwinan di antara Sultan Mahmud dan Puteri Hang Li Poh mengeratkan lagi pertalian dua budaya ini. Walau bagaimanapun Malaysia hanya dapat menyaksikan pengaruh (tradisi, budaya dan masakan) dari China ini pada abad ke-18. Pendatang dari China dibawa bekerja di lombong-lombong di Malaysia dan mereka membawa bersama budaya tradisi dan nilai etika kerja.

Kaum India mula menapak kaki di Malaysia 2,000 tahun yang lalu. Mereka merupakan pedagang dan pada abad ke-10 terdapat beberapa komuniti kecil keturunan India di pinggiran pantai. Ketika dijajah oleh Kerajaan Inggeris, kaum India di bawa masuk ke Semenanjung untuk bekerja di ladang-ladang getah dan seterusnya menetap disini. Di Melaka pula di Kampung Tujung terdapat kampung Chitty. Keturunan India di sini dikatakan berasal dari Kalinga (selatan timur India). Kaum Chitty di sini berkahwin dengan penduduk tempatan dan menerap nilai, tradisi dan budaya mereka. Bagi kaum wanita Chitty, mereka tidak memakai sari seperti wanita India. Mereka memakai kebaya panjang atau kebaya pendek. Bagi kaum lelaki pula apabila menghadiri pesta keugamaan, mereka mengenakan pakaian dhoti bukan sarong yang dipakai oleh kaum India yang lain.

Sebagai negara kosmopolitan, Malaysia juga mempunyai potpuri budaya yang agak unik. Gabungan kaum Melayu, Cina dan India Cina berjaya menyatukan pelbagai hidangan kepada ‘hidangan Malaysia’ dan menjadikan ia sebagai satu tarikan kepada pelancong luar. Penduduk di Malaysia ini juga dikatakan banyak menghabiskan masa di meja makanan dan menjadikan masa menikmati hidangan itu sebagai aktiviti kebangsaan. Kaum Cina, India dan Melayu di Malaysia ini sentiasa kreatif, berganding bahu mereka masakan baru dengan menggabungkan pinjam meminjam tradisi budaya masing-masing. Dengan ini lahirlah nasi ayam, mi mamak, mi kari dan lain-lain.



Saya akan mulakan budaya makanan Malaysia ini dengan budaya makanan orang Melayu. Pelbagai lauk pauk tidak akan sempurna jika tidak diiringi dengan nasi. Nasi merupakan makanan utama bagi orang Malaysia dan orang Melayu amnya. Beras juga merupakan nadi budaya kehidupan dan adat bagi penduduk Asia. Bijirin kecil ini juga berjaya membentuk budaya diet (pemakanan) dan ekonomi penduduk Asia. Di Malaysia padi menjadi tanaman utama di Kedah dan Perlis dan dikenali sebagai ‘rice bowl of Malaysia’. Nasi dihidangkan dengan pelbagai lauk-pauk dan ulam ulaman. Bahan yang digunakan dalam masakan Melayu berkisar kepada santan, cili dan belacan. Hidangan orang Melayu dikatakan mampu menghangatkan suasana di meja makan. Hidangan Melayu terkenal bukan sahaja dari keenakan tetapi dari segi kepedasan dan juga penggunaan rempah ratusnya.

Santan merupakan bahan asas dalam masakan kita. Ia digunakan dalam segala jenis gulai atau masak lemak. Bahan perasa (seasonings) dalam masakan Melayu di bahagi kepada dua: rempah basah dan rempah kering. Rempah basah iaitu bahan yang ditumbuk dengan batu lesung: bawang, halia, bawang putih dan cili. Rempah kering pula termasuk biji ketumbar, jintan, buah pelaga, kayu manis dan lain-lain. Rempah ratus ini selalunya di sangai (digoreng tanpa minyak) terlebih dahulu sebelum ditumbuk atau dikisar. Orang Melayu juga banyak menggunakan bahan-bahan herba seperti serai, daun pandan, daun limau purut, daun kemangi, bunga kantan, kunyit, lengkuas dan buah pala.

Kita beralih pula ke masakan tradisi dan masakan popular orang Melayu di Malaysia. Kita masih mengemari masakan kampung atau masakan nenek dan emak kita dahulu. Orang Melayu di kampung-kampung masih berlandaskan pertanian. Di halaman-halaman rumah kampung kelihatan berkeliaran ayam, itik, ikan dari hasil tangkapan nelayan atau dari sawah dan bendang. Sayuran ditanam di belakang rumah dan juga di perairan sawah dan bendang. Pucuk paku, petai, daun pegaga, daun selum, daun kaduk, cendawan (kulat) dan lain-lain jenis ulaman daun menjadi makanan amalan orang Melayu di kampung. Daun-daun ini selain kaya dengan sumber vitamin dan mineral, ia juga tinggi dari segi serat. Daun kaduk dan daun pegaga telah mendapat pengiktirafan dari WHO sebagai herba yang mempunyai pelbagai faedah kepada kita. Ia boleh merangsang aktiviti otak kanak-kanak, pengaliran darah yang sihat dan menghaluskan tekstur kulit seseorang.

Untuk pesakit diabitis dan tekanan darah tinggi, ulam jering boleh dijadikan ubat kerana kandungan alkali yang tinggi dan berfungsi sebagai bahan dirutik. Tongkat Ali merupakan akar kayu yang terbilang hasiatnya dari segi penambahan tenaga batin dan juga tenaga fisikal. Tongkat Ali dijual dalam bentuk tablet dan juga serbuk. Di restoran dan gerai, kopi tongkat Ali menjadi minuman kegemaran para pengunjung. Dahulu ulam dan akar kayu hanya dipopularkan oleh orang Melayu tetapi sekarang mendapat tempat di restoran dan hotel-hotel, dimana kita lihat kaum-kaum lain turut meminatinya.

Nasi lemak patut dijadikan makanan kebangsaan Malaysia. Ia bukan sahaja menjadi kegemaran orang Melayu tetapi turut di pelopori oleh kaum Cina dan India. Nasi lemak dahulunya dihidang untuk sarapan pagi tetapi pada masa kini dijadikan hidangan tengah hari dan malam. Ia juga turut dihidang pada rumah terbuka dan dijadikan salah satu menu (ala carte) di hotel-hotel. Nasi lemak turut diiringi dengan beberapa lauk sampingan: kari ayam, rendang (ayam dan daging), sambal (sotong kering atau ikan bilis), ayam goreng dan paru goreng.

Di musim perayaan (hari lebaran, kenduri kendara) nasi tomato beserta lauk pauknya sentiasa menarik perhatian tetamu. Nasi tomato dihidang bersama ayam masak merah, dalca, ayam golek, pecal dan lain-lain. Bagi orang Melayu pantai Timur (Kelantan dan Terengganu) menghidangkan pelbagai juadah seperti nasi dagang, nasi berlauk, nasi minyak, ayam percik dan lain-lain. Negeri Perak pula berbangga dengan rendang tok dan gulai ikan sembilang tempoyak. Gulai lemak cili padi (ayam, ikan dan daging) pula dipelopori oleh orang Negeri Sembilan. Selain lauk pauk terdapat juga makanan ringan; laksa Penang, laksa Johor, pesembur, mi Siam dan lain-lain.

Manisan kegemaran orang Melayu ialah dari jenis bubur dan kuih muih. Bubur pulut hitam, bubur kacang, pengat pisang dan bubur cacar (kandungan keladi, keledek dan tepung gunting) merupakan manisan yang sangat popular. Kebanyakan kuih muih orang Melayu berasaskan beras, beras pulut dan ubi.

Contohnya kuih seri muka (di bawah pulut dan di atas kastad pandan) pulut panggang (pulut berisi serunding kelapa atau ikan) bengkang ubi, talam keladi, cucur badak, kuih lapis dan sagu gula Melaka. Manisan tradisi bagi orang Melayu pula ialah dodol, wajek, kuih koci, bahulu dan onde-onde. Kuih tradisi ini masih diminati terutama pada bulan Ramadhan dan lebaran. Minuman iringan pula, orang Melayu kita tidak akan lupa menghidangkan air sirap bandung, sirap selaseh, air kelapa dan air kopi kampung.

Bila kita menyebut nasi kandar, Pulau Pinang menjelma dalam ingatan kita. Nasi kandar di Pulau Pinang samalah seperti adanya nasi dagang di Kelantan atau Terengganu. Kini populariti nasi kandar telah menular ke negeri-negeri lain di Semenanjung. Kadang kala kita tertanya-tanya apa yang membezakan nasi kandar dengan nasi-nasi yang lain. Nasi kandar diiringi dengan pelbagai jenis lauk pauk (dalam 30 jenis masakan).

Contoh hidangan lauk pauk nasi kandar ialah: ayam goreng berempah, kari kepala ikan, ikan goreng, kari telur sotong, udang galah goreng, kari daging rusa, kari kambing dan lain lain. Berbalik mengimbas sejarah nasi kandar, kita akan ke selatan India. Di sinilah bermulanya di mana pedagang-pedagang India Muslim berulang alik antara India dan Semenanjung.

Pada mulanya pengaruh masakan mereka ini tertumpu di utara Semenanjung sahaja: Alor Setar, Kangar, Sungai Petani dan Penang. Lama kelamaan populariti nasi kandar ini menular keseluruh negara termasuk Sabah dan Sarawak.

Nasi kandar mengekalkan nama ‘kandar’ ini berlandaskan cara penjaja nasi ini menjualnya. Nasi dikandar di bahu (dua bakul atau raga dengan satu batang kayu) dan mereka akan berjaja merentas kampung-kampung. Pasa masa kini nasi kandar boleh dinikmati di restoran-restoran dan juga di hotel. Menikmati hidangan yang disajikan di atas daun pisang juga menjadi kegemaran orang-orang Malaysia.

Minuman iringan dengan nasi kandar ini ialah teh tarik. Ia sepatutnya juga menjadi air minuman kebangsaan Malaysia.

Tujuh Perempuan Bertanya, Seorang Lelaki Menjawab!!!



Kaum hawa selalu mengeluh dan melafazkan “susahnya jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah dan meletakkan kaum wanita dalam keadaan tertindas.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita tak boleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan.

Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:
“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sesiapa walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”


Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:
“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”


Lelaki beriman bertanya, “Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata, “MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki.”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman. Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan tegakkan agamamu, nescaya syurga menanti.


Usahlah mengeluh kaum wanita. Sesungguhnya Allah swt sayang padamu

Saturday, August 13, 2011

Whitney Duncan - When I Said I Would (video)

Whitney Duncan ~ When I Said I Would!!!


Whitney Duncan
When I Said I Would lyrics

The first time
That I ever
Saw your face
I felt something
Stop me in my place
The kinda thing
That you
Just can't see
Coming your way

I closed my eyes
And I jumped right in
Zero to sixty
And to the win
With my head held high
Like it was
Never coming home
And I trusted you
When you asked me to

When I said I would
Tell me
What was I thinking
I gave my heart
Without even blinking
That's all you got?
Well baby
That's just no good
(Whoa)
Don't give me that lie
You know I won't buy it
You're as good at love
As you are at lying
You said "uh-huh"
But I just don't think
You understood
When I said I would

I stood by you
Played by the rules
For a second I thought
That you did too
Makes me wonder
How long you
Would have let me
Be a fool
I gave it my best
This is what I get
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/w/whitney_duncan/when_i_said_i_would.html ]
When I said I would
Tell me
What was I thinking
I gave my heart
Without even blinking
That's all you got?
Well, baby
That's just no good
(Whoa)
Don't give me that lie
You know I won't buy it
You're as good at love
As you are at lying
You said "uh-huh"
But I just don't think
You understood
When I said I would
Uuuuuhhhhh
When I said I would

I'm taking back
(When I said
I would love you)
I'm taking back
(Every kiss
That I gave you)
I'm taking back
(Every promise
I made you)
I'm taking back
Everything
That I said

When I said I would
Tell me
What was I thinking
I gave my heart
Without even blinking
That's all you got?
Well, baby
That's just no good
(Whoa)
Don't give me that lie
You know I won't buy it
You're as good at love
As you are at lying
You said "Uh-huh"
But I just don't think
You understood
When I said I would
When I said I would

(Whoa)
Don't give me that lie
You know I won't buy it
You're as good at love
As you are at lying
You said "Uh-huh"
But I just don't think
You understood
When I said I would
When I said I would

More lyrics: http://www.lyricsmode.com/lyrics/w/whitney_duncan/#share

2012 Honda Civic !!!

Here’s a new photo of 2012 Honda Civic !!!

From the front, it's look like Honda City....






The dashboard look FUNGLY!!!


New Suzuki Swift Sport !!!

New Suzuki Swift Sport – 136 PS, 160 Nm, 6-speed manual!!!




This is the Suzuki S-Concept, production SSS looks almost identical bar small details.




Under the hood is Suzuki’s 1.6-litre M16A engine, coaxed for better figures. The high-revving twin-cam naturally aspirated unit now makes 136 PS and 160 Nm of torque, up from 125 horses and 148 Nm. Also important is the fact that max torque is now made at 4,400 rpm, 400 rpm lower than before. There’s also something else current Swift Sport owners will envy – the SSS now comes with a six-speed manual gearbox.
Seven airbags (including driver’s knee) and ESP are among the safety kit.


Friday, August 12, 2011

Campro : Turbo Charging or Transplant a Mitsu Engine???




A lot of the earlier version of campro feel that their campro is sluggish. Some even thinking of transplant to the Mitsubishi engine and some preffer to maintain the campro engine and add in a turbo kit for their campro. Here are some Comparisons on Campro Turbocharging and Converting Mitsubishi Engine.


Camproturbo (Bolt-On Kit)

Uses original engine so no JPJ issue
Engine is new.
can maintain dashboard and our new LED meter and instrumentation
Totally plug & play completely reversible
Cost below 10k including management all in (customed intercooler, customed turbo banana manifold, customed ic piping) plus extras(boost meters, turbo timers etc)
Minimum cost is around 8k
Spareparts are campro spareparts, cheap and easy to get
Gets around 170hp to 180hp boost merely 0.5 bar
Can opt for Stage 2 to boost higher (around 250 hp above)
High torque as campro is a high torque engine (ppl say campro turbo is like GSR with Hi cam)

Mitsubishi Engine Conversion (GSR, Mivec)

Needs to get inspection and endorsement from JPJ (2.0 evo cannot)
The engine has been running around almost 10 years in Japan. (if can get the recent model is good but rare)
Have to modify dashboard bracket if want to use mitsu dashboard and have to cut or modify door trim because cant close door as the dashboards touches door trim
If want to maintain campro dashboard got alot of wiring need to “kawin”,
Will not work for diagnostic tool (PDT, MUT) in case wants to troubleshoot errors.
standard for GSR boosting at 0.7bar gets around 160 to 170hp on wheel (all the claims above 200hp is on engine)
Expensive potong leher parts price be it second hand or new.. ( shop will say, Mitsu mah mmg mahal la)
Halfcut Price Rm9.5k, installation at least RM2k complete with change timing belt etc, no external management yet to customed tuned and no extras yet (no boost meter yet, no blow off yet, no turbo timer yet), so more than 15k then everything cun?
At least need another rm5k to 10k to get 300hp and above (do customed piping (banana), change bigger turbine, bigger intercooler, etc),so most gsr are left standard. (using intercooler the very ciput size and ketupat? (original OEM turbo manifold not banana is known as ketupat in the turbo world here))
Gearbox are 4WD, need to lock to become 2WD
For satria neo need to do chassis tempering as neo does not have crossmember bar across engine and gearbox. Can approve puspakom?
So from here we can see the comparisons, its nice to put evo as the power is already there but unfortunately JPJ do not approved 2.0 into proton anymore (except perdana)..

Management is needed whether campro turbo or GSR as this will ensures the fueling and tuning is individually set for that particular vehicle load / engine combination..
Remember, for campro turbo its crucial to use management to tune to force induction map behaviour and for GSR/EVO its better to use management as well to fine tune settings as the load of vehicle, 2wd or 4WD is not same anymore, furthermore engine is older and performance deteriates.

Source taken from : http://www.camproturbo.com & http://blog.gen-2.net/

Thursday, August 11, 2011

BMW F10 With HARTGE Rims !!!

BMW F10 Equipped With Hartge Rims !!!






Wednesday, August 10, 2011

5 Novel TERLARIS / BESTSELLER di POPULAR. Rujukan Bahagian Sastera, Akhbar BERITA HARIAN, Jumaat. 5 Ogos 2011!!!


‎(KERATAN AKHBAR) 5 Novel TERLARIS / BESTSELLER di POPULAR. Rujukan Bahagian Sastera, Akhbar BERITA HARIAN, Jumaat. 5 Ogos 2011.

1. 7 HARI MENCINTAIKU - Siti Rosmizah ( SR Publication )
2. CINTA KONTRAK - Nurul Ain Syuhada ( KaryaSeni )
3. KAU DITAKDIRKAN UNTUKKU - Gee Muszisya ( KaryaSeni )
4. UDA & DARA - Aisya Sofea ( Alaf 21 )
5. M.A.I.D - Suri Ryana ( Kaki Novel )

Sumber Popular Book Co (M) Sdn Bhd

Tuesday, August 9, 2011

Rebelution - Lazy Afternoon !!!

Rebelution - Lazy Afternoon!!!




Lazy Afternoon Lyrics

Girl don't you worry about a thing
Pick your head up from the pillow
Look at me and the surprise that I bring

Let me show you what I'm trying to write
If you say good, then success
Baby let me sing to you and recite
Let me be your lover tonight

Yes I got your letter when you said that you missed me
I got a picture of you in my head dressed for me
Lovely will the moment be with you
Sometimes on my own I feel sadly
Damn I need you badly, it's true
Lovely will the morning be with you

I could spend the rest of this lazy afternoon away with you

Here I am sitting in my bed like, wishing it was daylight
Girl, I miss you in the nightime
I'm thinking of you constantly and what you mean to me
I'm living just for thee, girl come and get at me

Yes I got your letter when you said that you missed me
I got a picture of you in my head dressed for me
Lovely will the moment be with you
Sometimes on my own I feel sadly
Damn I need you badly, it's true
Lovely will the morning be with you

I could spend the rest of this lazy afternoon away with you

Lamborghini Miura !!!














Photos Of Lamborghini Miura!!!

Monday, August 8, 2011

Lady Antebellum - Just A Kiss !!!


Lady Antebellum - Just A Kiss !!!



Just A Kiss Lyrics

Lyin' here with you so close to me
It's hard to fight these feelings when it feels so hard to breathe
Caught up in this moment
Caught up in your smile

I've never opened up to anyone
So hard to hold back when I'm holding you in my arms
We don't need to rush this
Let's just take this slow

Just a kiss on your lips in the moonlight
Just a touch in the fire burning so bright
And I don't want to mess this thing up
I don't want to push too far
Just a shot in the dark that you just might
Be the one I've been waiting for my whole life
So baby I'm alright, with just a kiss goodnight

I know that if we give this a little time
It will only bring us closer to the love we wanna find
It's never felt so real, no it's never felt so right

Just a kiss on your lips in the moonlight
Just a touch in the fire burning so bright
And I don't want to mess this thing up
I don't want to push too far
Just a shot in the dark that you just might
Be the one I've been waiting for my whole life
So baby I'm alright, with just a kiss goodnight

http://www.elyricsworld.com/just_a_kiss_lyrics_lady_antebellum.html
No I don't want to say goodnight
I know it's time to leave, but you'll be in my dreams
Tonight
Tonight
Tonight

Just a kiss on your lips in the moonlight
Just a touch in the fire burning so bright
And I don't want to mess this thing up
I don't want to push too far
Just a shot in the dark that you just might
Be the one I've been waiting for my whole life
So baby I'm alright, oh, let's do this right, with just a kiss goodnight
With a kiss goodnight
Kiss goodnight

Thailand's First Female Prime Minister - Yingluck Shinawatra !!!









New Thailand Prime Minister - Yingluck Shinawatra !!!
BANGKOK, Aug 8 - His Majesty King Bhumibol Adulyadej on Monday signed a royal command endorsing Yingluck Shinawatra of the Pheu Thai Party and youngest sister of deposed premier Thaksin Shinawatra as Thailand's first female prime minister.

Ms Yingluck responded to the royal command at the Pheu Thai Party headquarters amid crowds of supporters after the Secretary-General of the Parliament Pitoon Poomhirun presented the royal command to her.

King Bhumibol earlier handed down the royal command to endorse Ms Yingluck as the country’s 28th prime minister to House Speaker Somsak Kiatsuranond at Siriraj Hospital where the monarch has been staying for physical recuperation. Speaker Somsak later forwarded it to the House secretary-general.

Speaking at her party headquarters after receiving the royal command, Ms Yingluck pledged that she would apply her knowledge and competency to work with honesty for the country.

She said she has the strongest intention to solve the country’s problems and to achieve national reconciliation to return happiness to the Thai people.

Ms Yingluck asserted that her gender will not be an obstacle for her to work effectively for the country.

The country's first female prime minister said Monday morning that her cabinet lineup is 80 per cent complete and she expected to present the namelist for royal endorsement within one or two days.

She said there will be four "outsiders" joining her six-party coalition cabinet.

Ms Yingluck said last week that her first task once assuming the country's top job is to tackle the flood problem impacting vast areas in the North and Northeast.

Thailand’s floods, triggered by tropical storm Nock-Ten, have killed at least 23 persons while one person is missing, according to Disaster Prevention and Mitigation Department Director-General Wiboon Sanguanpong.

Heavy rainfall flooded 16 provinces mostly in the North and Northeast. The flooding affected over 235,900 households.

The 500-member House of Representatives last Friday voted 296-3 for Ms Yingluck to become the country's 28th prime minister succeeding outgoing prime minister Abhisit Vejjajiva of the Democrat Party.

Born June 21, 1967 into an ethnic Chinese family in northern Chiang Mai province, Ms Yingluck is the youngest of nine siblings.

She earned a bachelor's degree from the Faculty of Political Science and Public Administration of Chiang Mai University and a master's degree in Public Administration at Kentucky State University in the United States.

After graduation, she began her career working for Shinawatra Directories Co., Ltd. as a sales and marketing trainee in 1991 and became the company's purchasing manager the same year.

Between 2002-2006, she was the managing director of Advanced Info Service Pcl (AIS), Thailand's largest GSM mobile phone operator. The company was sold to Singapore state-owned agency, Temasek Holdings.

Before entering politics, Ms Yingluck was the president of property developer SC Asset Co., Ltd.

One of her older sisters is Yaowapa Wongsawat, whose husband, Somchai Wongsawat, was Thailand's 26th prime minister in 2008.

Ms Yingluck has a 9-year-old son with her common-law husband Anusorn Amornchat, former chairman of the executive board and director of M-Link Asia Corp. Public Co. Ltd. (MCOT online news)

Menu Berbuka Di Masjid Uniten Hari Ni - Ayam Masak Lemak Yg Sangat Sedap!!!


Hari cam hari2 lain jugak, berbuka dekat Masjid Uniten... Jimat dan sedap.... Hari ni lauk dia memang terbaek la... Ayam masak lemak dia... Fuhhhh... X leh tahan tol sedap dia...

Saturday, August 6, 2011

Jasma Fuel Gauge - Installed!!!














Jasma Fuel Gauge - Installed!!!

Yeah... Send to the workshop at 9am and only done at 5.30pm.... Fuhh.....